Park National Los Cardones

Park National Los Cardones,  Rute 40, Cafayate og Salar Grande

Torsdag den 10. juli 2014  Salta, Argentina
Vi tager sydpå i dag. Vi får lige handlet, diesel og benzin, så er vi klar. Vi tager til Parque National los Cardones.

Det er en meget flot tur. Man kører i en canyon en del af vejen og man skal også over nogle bjerge Cuesta del Obispo. Der skulle være kandelabre kaktusser her, men vi ser ikke mange. Vi har set flere andre steder. Vi finder en fin overnatning med udsigt. KM 123

Fredag den 11. juli 2014  Parque National los Cardones, Argentina
Vi fortsætter i nationalparken og her er ikke mange kaktusser. Da vi kører ud af parken begynder de at komme i stort antal. Mange er meget flotte. Det ser ud til at nogle fugle bygger rede mellem hovedstammen og de enkelte arme ud.

Ellers kører vi videre ned af rute 40. De kalder den en vinrute, men vi ser ikke meget vin. Det er flot tur. Nogle steder er vejen kun til 1 bil, men vi har ikke problemer med det. Det er grusvej hele vejen i dag. Vi finder en fricamping lidt væk fra rute 40. KM 111

Lørdag den 12. juli 2014  Rute 40, Argentina
Vi har nogle problemer med den nye PC. I går aftes, da vi så film på den, kom der pludselig 2 batterier på. Her til morgen er det det samme. Man kan ikke bruge kommando linjen i bunden. Erik prøver enkelte ting, men vi vil vente til vi har net.

Vi kører til Cafayate – de sidste 25 km på asfalt – dejligt. I byen er der en del camping og vi tager en af dem. Det er til 35 DKK pr. dag inkl. Wifi. Vores PC vil heller ikke gå på nettet. Erik arbejder med computeren og til sidst må vi bide i det sure æble og lægge en sikkerhedskopi fra 13/12 2013 ind. Så må vi se om vi får løst problemet. KM 54

Søndag den 13. juli 2014  Cafayate, Argentina
Erik får Pc’en til at køre og får lagt alle ting ind. Vi taler med Lone og Claus på skype. Vi skal se fodbold i dag. Finalen mellem Argentina og Tyskland. Vi har fået at vide at det starter kl. 17. Kl. 15 går vi ind til byen for at finde et bord.

Vi finder en restaurant ved Plaza San Martin. Kampen starter kl. 16, så det var godt vi var i god tid. Det er en god kamp, men desværre scorer Tyskland i de 2 x 15 minutter ekstra spilletid. Der er ikke helt den samme fest som sidst, men Argentina blev dog sølvvinder. Ikke en dårlig præstation.

Mandag den 14. juli 2014  Cafayate, Argentina
Vi går en tur ind i byen. Det er en sød og overskuelig by. Der er en del turister og mange kommer i store turistbusser. Der er en del vingårde i området, men det ser ud til at de fleste er lukket ved middagstid.

Byen er også kendt for sin sorbet is lavet på vin. Vi smager den og den smager rigtig godt. Vi har hørt gennem andre at Nanni skulle være en god vin, så vi køber en flaske Malbec fra 2013 på 14,8 %. Da vi drikker den synes vi den er for skarp i smagen. Kedeligt. Den var rimelig dyr 34 DKK. Vi købte en flaske i Salta på restaurant til samme pris, som var betydelig bedre. Det var en Carbernet / Malbec.

Tirsdag den 15. juli 2014  Cafayate, Argentina
Vi tager op til Salta i dag.

Vi kører på asfaltvejen, også en meget flot tur. Vi kører bl.a. forbi djævlens svælg. I Salta for vi bl.a. købt masser af kaffe, da vi næsten kun kan få Nescafé i Chile. Vi tager ind på den sædvanlige camping i Salta. KM 189

Onsdag den 16. juli 2014  Salta, Argentina
Jeg har lidt problemer med maven, jeg tror det er kulde. De sidste 2 dage har vi haft åbne vinduer om natten. Om morgenen bliver det godt koldt, og man opdager det først når man fryser. Vi skal ind og veksle penge. Vi går derind, det er kun 4 km. Vi finder noget sprinklervæske, som går ned under -5 grader eller lignende. Vi får vekslet på torvet til den bedste kurs endnu 11,80 Pesos for 1 US$, det er ca. 45 % over den officielle kurs. Vi spiser på den gode restaurant, men det er ikke så smart når ens mave ikke er helt i orden. Vi tager bussen hjem.

Fredag den 18. juli 2014  Salina Grande, Argentina
Vi er spændt på om bilen vil starte. Det gør den med det samme, men den går ud kort efter. Erik prøver igen, men den går ud næsten med det samme.

Erik prøver mange gange og vi får lidt liv i bilen og får kørt få meter. En lampe tænder i displayet og siger at partikelfilteret er fyldt, søg værksted. Lidt svært ude i ingenting. Til sidst får vi liv i bilen og den kan kører. Erik kører med høje omdrejninger, for nogle har fortalt os, at høje omdrejninger ca. ½ time kan rense filteret. Vi kører derud af, først stille så lidt hurtigere. Erik føler bilen har fuld power. Vi kører en 50 km og kører ind og får diesel på, og kommer et additiv i for at forhindre dieselen i at parfinere.  Vi har ikke puttet noget i sidst vi tankede, for vi viste ikke vi skulle så højt op, så hurtigt. Vi mener nu at det var dieselen der var vores problem. Vi tanker igen ved grænsen og nu slukker lampen i displayet. Det har været dieselen. Dejligt det ikke var andet. Det går fint over grænsen, selvom det tager noget tid. Der er 4 motorcykler fra Argentina, som skal have lavet papirer på deres computer, kamera m.m. Lidt i 5 er vi ved vores normale overnatning ved San Pedro. Dejligt. Der kommer en tysk Unimog forbi og vi får en kort snak. De overnatter her også, bare oppe på bakken. En lidt svær start på dagen, men alt endte godt. KM 345

Gallery Park National Los Cardones

Gallery Cafayate

Gallery Salar Grande

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2014. Bogmærk permalinket.